Nauki chemiczne: dr hab. Dorota Czajkowska-Szczykowska "Chemia bawi, uczy, straszy..."

Warsztaty w formie interaktywnego laboratorium chemicznego to najciekawsza forma zainteresowania dzieci (i nie tylko) chemią.

Ich uczestnicy na początku spotkania obejrzeli w bezpiecznych warunkach i pod opieką doświadczonych naukowców reakcje chemiczne, które prowadzić można tylko pod sprawnie działającym wyciągiem (wybuchnie, zapłon). Na koniec za pomocą wywaru z czerwonej kapusty zmierzyli pH różnych produktów spożywczych i przemysłowych znajdujących się w każdym domu oraz sprawdzali rzeczywistą zawartość witaminy C w sokach owocowych i suplementach diety. Uwieńczeniem warsztatów była możliwość własnoręcznego wykonania reakcji polimeryzacji.

Nauki biologiczne: dr Anna Ajduk „Skąd się biorą dzieci, czyli wszystko co chcielibyście wiedzieć o zapłodnieniu, ale boicie się zapytać”

Spotkanie w formie wykładu połączonego z rozmową z publicznością i dyskusji wokół biologicznego mechanizmu zapłodnienia ssaków: jak plemnik "wyczuwa" komórkę jajową w jajowodzie, jak do niej wnika i do jakich zmian to wniknięcie prowadzi - czyli jak dochodzi do aktywacji rozwoju zarodkowego. Uczestnicy poznali także historię opracowania techniki zapłodnienia in vitro oraz zastosowanie tej metody oraz jej ograniczenia.

Nauki społeczne: dr hab. Michał Wierzchoń „Skąd wiem, że ja to ja? Kilka słów o świadomości cielesnej”

W ramach wykładów zaprezentowane zostały podstawowe informacje o współczesnych badaniach poświęconych tematyce 'ja' i 'samoświadomości' z perspektywy neuropsychologii i psychologii poznawczej. Zaprezentowane zostały metody badawcze pozwalające zmieniać odczucie swojego ciała, zakłócając zarówno poczucie przynależności części ciała (np. poczucie, że ręka jest moja) jak i całego ciała. Na przykładzie iluzji 'gumowej ręki' omówiono konsekwencje uzyskiwanych w takich badaniach wyników dla naszych założeń na temat 'ja. Uczestnicy zastawiali się, czy nasze 'ja' jest rzeczywiście tak niezmienne, jak nam się wydaje.